poniedziałek, 7 września 2015

"Szczęśliwy powrót" - C. S. Forester

(źródło zdj: empik.com)

Szybko, zwięźle i na temat - dlaczego warto sięgnąć po książkę Forestera? Ponieważ Szczęśliwy powrót to świetnie napisana, wciągająca i pełna akcji powieść przygodowa. Towarzyszymy załodze angielskiej fregaty "Lydii", którą dowodzi Horatio Hornblower, w wypełnieniu ważnej misji.

I tu muszę się zatrzymać, ponieważ postać kapitana Hornblowera to po prostu cudo. Bardzo wyrazisty, ciekawy i intrygujący bohater. Forester świetnie "skonstruował" młodego dowódcę jako silnego człowieka, który budzi respekt u swej załogi, a jednocześnie nie pozbawił go ludzkich zwyczajnych wątpliwości i lęków. Hornblower nie jest wyciosany z drewna i koniec, nie. Postać ta jest jakby żywa - bardzo charyzmatycznego kapitana polubiłam od początku książki!

Ale wracając do naszej "Lydii", jej załoga wypłynęła z konkretnym zadaniem, ale zanim dotrą do celu i wypełnią misję, czeka ich m.in. starcie z silniejszym i lepiej wyposażonym przeciwnikiem... Powiem Wam, że pierwszy raz tak przyjemnie czytało mi się o przebiegu bitwy. Nie jestem wielką zwolenniczką takich opisów batalistycznych, ale bitwy morskie w tej książce były po prostu nie do pominięcia. Z jednej strony dbałość o każdy szczegół, z drugiej konkretyzm i nie rozwlekanie opisów. 

Bardzo podoba mi się styl autora, lubię takie konkretne powieści, pełne akcji, sytuacji zabarwionych komicznie, jak i tych smutnych jak np. pogrzeb poległych na morzu. Forester napisał o Hornblowerze jedenaście książek i jeśli będę miała możliwość to na pewno sięgnę po inne przygody tego pana, a tymczasem Wam polecam sięgnąć po Szczęśliwy powrót. Myślę, że Was nie zawiedzie :)

9 komentarzy:

  1. Nie czytałam zbyt wielu powieści przygodowych, a już morskie bitwy to w ogóle ciężki temat, ale skoro polecasz i chwalisz, to będę miała na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam tak samo, ale Forester jest absolutnie godny uwagi :)

      Usuń
  2. Dawno nie czytałam żadnej książki przygodowej, więc skoro tak zachęcasz to nie mam innego zadania, niż ją poszukać ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Skoro tak polecasz, to chyba muszę przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że również Ci się spodoba :)

      Usuń
  4. A chętnie przeczytam, widzę, że warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz :)

      Usuń
  5. Dziękuję za zgłoszenie, link do swojego tekstu juz wtym tygodniu znajdziesz w podsumowaniu konkursowym.

    OdpowiedzUsuń