wtorek, 6 stycznia 2015

STULATEK, KTÓRY WYSKOCZYŁ PRZEZ OKNO I ZNIKNĄŁ - Jonas Jonasson

http://s.lubimyczytac.pl/upload/books/123000/123509/155x220.jpgKsiążka ta zaciekawiła mnie już w momencie, w którym koleżanka podała mi jej tytuł. Bo, powiedzmy sobie szczerze, jest on intrygujący choć ktoś mógłby powiedzieć, że streszcza nam historię. Jednakże byłaby to wielka pomyłka, gdyż przygody Alana, jak i on sam, są zaskakujące i mi samej ciężko nawet o niej opowiadać, bo tak mi się podobała, że aż nie wiem od czego zacząć ją wychwalać. Cała ta nieprawdopodobna powieść zaczyna się od sceny w spokojnym domu starości. Alan skończył sto lat, a ma w sobie tyle niespożytej energii, że trudno mu usiedzieć w swoim pokoju w oczekiwaniu na tort i przyjęcie w towarzystwie innych mieszkańców placówki. W spontanicznym odruchu otwiera okno i w obsikanych kapciach ucieka z ośrodka. 

W książce przelatają się wątki z przeszłości Alana oraz oczywiście z jego teraźniejszej przygody. W wątkach z historią młodości naszego stuletniego bohatera autor przedstawia nam życiorys głównego bohatera, który wiódł życie pełne niespodzianek, niebezpieczeństw i zwykłego, głupiego farta, dzięki któremu dożył swego sędziwego wieku. Zaskakujące jak bogate w niezwykłe wydarzenia życie może mieć człowiek i jak różne postacie może spotkać na swej drodze. Alan jest osobą zdobywającą sympatie ludzi z którymi się spotyka niemal od razu. Właściwie nawet nie wiele robi w tym kierunku – on po prostu taki jest. Jego życie to wiele niespodzianek, nieprzewidzianych wydarzeń i zdarzeń losu. Jego błyskotliwość, wiedza, humor i… pociąg do alkoholu zjednują mu nowych sprzymierzeńców, ale też czasem napytują mu biedy. Jednakże kto jak kto, ale on, on wyjdzie z każdej opresji!

Jonas Jonasson stworzył powieść tak nieprzewidywalną, śmieszną i ciekawą zarazem, że nie żałuję, iż nie napisał więcej książek, bo ta jedna jest świetna. Osobiście uśmiałam się niemal do łez w niektórych fragmentach, a sam język i styl autora są bardzo przyjemne w odbiorze; czyta się tą książkę błyskawicznie! Non stop akcji, humor, wspaniała kreacja bohaterów i ich niesamowite przygody – naprawdę polecam tą książkę każdemu! 

1 komentarz:

  1. To mnie zaciekawiłaś, bo właśnie gdy ja usłyszałam kiedyś ten tytuł to wcale mnie nie zaskoczył, ani nie zaciekawił, a tu widzę, że to wielka dobra mieszanina :)

    OdpowiedzUsuń